Czy znajomość swoich słabości może dać przewagę w biznesie?


12941203_1758764467693726_2010775849_oAsertywność i komunikacja

Część 5

W piątej części cyklu o asertywności i komunikacji  zachęcam do przyjrzenia się tematowi słabości. Z doświadczenia wiem, że znajomość słabych stron może dać Ci siłę do zrealizowania swoich celów. Pytanie, czy potrafisz tak je zdefiniować aby stały się Twoimi atutami?

Słabości? Czym są?

A gdy już wiesz, że są jednak mocne masz wiedzę, niezbędną przy osiąganiu celów, która pozwala wierzyć w podjęte decyzje i utrzymać swoją motywację na wysokim poziomie. Dodatkowo, kiedy je znamy, własne zdanie jest łatwiejsze do wyrażenia i obrony – łatwiej jest przykładowo prowadzić negocjacje.

Odrobinę przewrotnie, będę zachęcać do polubienia swoich słabości. Wiele osób woli ich unikać, bo ukrywanie ich przed sobą daje złudne poczucie bezpieczeństwa. Tymczasem ich znajomość, daje zaskakująco wiele możliwości. Mniej się boimy, że czegoś nie damy rady osiągnąć, bo wiemy na co musimy uważać i jak działać, żeby sobie umożliwić osiągnięcie naszego celu. Plusem znajomości słabości jest taka wiedza o sobie, której nieznajomość bywa zgubna w rozmowach biznesowych.

Czym są te mocne strony i jak je rozpoznać?

Być może wiesz, co jest dla ciebie ważne i w czym jesteś najlepsza. Postaram się jednak zachęcić Cię do głębszego zastanowienia się nad swoimi atutami. Pierwsze zadanie będzie polegało na wypisaniu 10 rzeczy, które odnajdujesz w sobie jako pozytywne lub jeśli zabraknie Ci takich, uzupełnij listę o takie, które bardzo Cię pociągają. Bądź odważna, na każdym etapie pracy nad asertywnością należy być szczerym ze sobą. Tylko wtedy masz szansę zwiększyć swoje szanse na odniesienie sukcesu. Teraz, kiedy już masz swoją listę, czas na pytania. Przy każdej rzeczy, którą wymieniłaś zastanów się po kolei nad poniższymi pytaniami.

Pytania

  • w jakim stopniu cecha lub umiejętność, którą wpisałaś na listę, może dać Ci przewagę nad konkurencją,
  • które z cech lub umiejętności, mogą stać się elementami Twojej misji,
  • w jaki sposób każda z nich może się przysłużyć celowi, który chcesz osiągnąć,
  • jakie możliwość na wykorzystanie ich możesz znaleźć (wypisz po minimum 10 dla każdej z nich)
  • jakie pomysły przychodzą Ci do głowy, gdy myślisz o każdej z nich (wypisz jak najwięcej, nawet te, które mogą się wydawać absurdalne. Następnie wybierz, te, które wydadzą Ci się najatrakcyjniejsze),
  • jakie dodatkowe szanse dostrzegasz dzięki swojej liście,
  • co mam takiego, czego nie mają inni lub mają ale jest to unikalne,
  • co cię powstrzymuje przed ich wykorzystaniem?

Dodatkowo, możesz przy każdym wypisanym punkcie zapisać sobie, w jakim stopniu wykorzystujesz dany zasób i w jakim byś chciała to robić. Później spojrzyj na tą listę i spytaj się siebie, co Cię powstrzymuje przed ich pełniejszym wykorzystaniem. Często mamy tendencję do niedoceniania swoich zasobów, a to ćwiczenie pozwoli Ci je zobaczyć w szerszym kontekście.

Jeśli stworzenie tej listy przyszło Ci z trudem, to dobrze. To oznacza, że wysiłek który włożyłaś w zrobienie tego ćwiczenia, może przynieść niespodziewane rozwiązania.

Po co mam znać swoje słabości? W czym może mi to pomóc?

Pozytywnym aspektem znajomości swoich słabości jest to, że kiedy już je znasz, możesz się zastanowić nad sposobem ich wykorzystania jako atutów. Przykładowo pole, na którym nic nie rośnie jest bezużytecznym ugorem. Ale czy na pewno? Jeśli poszukasz dokładnie, może znajdziesz taki sposób uprawy, lub takie rośliny, które sprawią, że pole przestanie być tylko pustym polem. Możesz też wybudować na nim gospodarstwo lub fabrykę. Możliwości jest wiele, wszystko zależy od tego, czy dasz radę wyjść poza własne przekonania.

Wiedza o słabych stronach przeciwnika w negocjacjach, to skarb a znajomość własnych, to bezcenny skarb. Dzięki wiedzy o własnych niedoskonałościach, masz możliwość pracy nad udoskonaleniem siebie lub swojego biznesu w tych obszarach. Duża grupa ludzi nie ma najmniejszego problemu z wypisaniem swoich słabości. Zrób to teraz.

Gdy spojrzysz na swoją gotową listę, wybierz w pierwszej kolejności te punkty, które wiesz, w jaki sposób wyeliminować. Przykładowo, brak wiedzy możesz uzupełnić w bibliotece, lub korzystając z odpowiedniej pomocy (np. szkoleń).  Następnie zajmij się tymi, które uważasz za trudne lub niemożliwe do rozwiązania. W tym miejscu wyobraź sobie, że masz życzliwych Ci doradców – specjalistów w danej dziedzinie. Możesz się zastanowić, co by zaproponował Ci szef zarządu dużej, sprawnie działającej firmy lub prezes z konkurencji. Albo znajomy, którego podziwiasz za asertywność. Przywołaj kilka takich osób i zastanów się, co byś mogła od nich usłyszeć. Zapisz sobie te pomysły i wybierz takie, które wydają się najbardziej możliwe do zastosowania. Następnym krokiem jest analiza, co jest Ci potrzebne, do rozpoczęcia zmiany? A teraz: Co Cię powstrzymuje?

Wszystkie te pytania są jak puzzle

Jeśli wypisanie swoich mocnych stron sprawiło Ci duży kłopot, a słabe strony pojawiły się w mgnieniu oka, może warto się zastanowić nad poszukaniem pomocy. Uzyskać możesz ją u tych wszystkich, którzy mogą wiedzieć coś na temat, który Cię interesuje, np. trener kariery, coach, doradca, mentor. Gdy rozpoczynasz dopiero swoją przygodę z biznesem, często wydaje się, że ceny są wysokie. Zachęcam do rozmów, być może Twoje zasoby mogą się przydać drugiej stronie i będzie możliwe zawarcie umowy barterowej, albo cena okaże się przystępna. Korzyści z odwagi w pytaniu o możliwości współpracy są duże. Po pierwsze oswajasz się z możliwością odmowy, a po drugie jeśli druga strona będzie zainteresowana, to zyskujesz szansę na poszerzenie swoich mocnych stron. Czasem jedno odpowiednio skonstruowane pytanie zadane przez mentora lub coacha, może otworzyć zamknięte dotąd drzwi, a czasem jedno słowo usłyszane na szkoleniu, zmienić nasze nastawienie.

Samoświadomość…

pozwala zwiększyć swoją efektywność, co pozwala zajmować się tym co jest w danej chwili ważne. Uczysz się dowiadywać, w jaki sposób sobie pomagać zamiast przeszkadzać. W podobny sposób działa to też w biznesie. Kiedy zaczynasz działalność lub masz już firmę, warto zastanowić się nad tym, co jest już dobre oraz nad tym, co wymaga poprawy. Gdy już wiesz czemu musisz poświęcić więcej uwagi, pozostaje tylko znalezienie odpowiedniego sposobu. I do dzieła : )

 

Małgorzata Szychowska
managerrozwoju.pl

Tekst został również opublikowany w Akademii Kreatorek.

mniejszy2